Hvordan kan vi øke kjærligheten til profeten Muhammed (fred være med ham) i våre hjerter?

Dhikr, du'a og tazkiyatun-nafs
Tekstinnstillinger
  • Mindre Liten Medium Stor Større
  • Standard Helvetica Segoe Georgia Times

Spørsmål:

Hvordan kan man utvikle i sitt hjerte kjærlighet for profeten Muhammed (fred være med ham) mer enn noe annet i verden?

Svar:

Lovpriset være Allah.

Styrken i kjærligheten for Sendebudet (fred være med ham) er knyttet til muslimens tro. Når hans tro øker, øker hans kjærlighet for Profeten (fred være med ham). Å elske Profeten (fred være med ham) er en lydighetshandling for Allah og en måte å komme nærmere Ham på. Å elske Profeten (fred være med ham) er en av de obligatoriske pliktene i islam.

Det ble berettet at Anas sa: «Profeten (fred være med ham) sa: ‘Ingen av dere tror virkelig før jeg er mer elsket av ham enn hans far, hans barn og alle mennesker.’» [Berettet av Al-Bukhari, 15; Muslim, 44]

Du kan øke din kjærlighet for Sendebudet (fred være med ham) ved å forstå følgende:

For det første:

Han ble sendt av sin Herre som valgte ham over hele skapelsen for å formidle Allahs religion til menneskeheten. Allah valgte ham fordi Han elsket ham og var tilfreds med ham. Hvis Allah ikke var tilfreds med ham, ville Han ikke ha valgt ham. Så vi må elske den som Allah elsker og være tilfreds med den som Allah er tilfreds med. Vi må forstå at han er Allahs nære venn (khalil) og det nære vennskapet er en høyere status, og det er den høyeste graden av kjærlighet.

Det ble berettet at Jundub sa: «Jeg hørte Profeten (fred være med ham) si: ‘Jeg erklærer foran Allah at jeg har ingen khalil (en spesiell form for nær venn) blant dere. Allah har tatt meg som en khalil slik Han tok Ibrahim som en khalil. Hvis jeg skulle ha tatt en khalil blant min ummah, ville jeg ha tatt Abu Bakr som en khalil.’» [Berettet av Muslim, 532]

For det andre:

Vi må forstå den høye statusen som Allah har hevet ham til, for han (fred være med ham) er den beste av menneskeheten.

Det ble berettet at Abu Hurayrah sa: «Allahs Sendebud (fred være med ham) sa: ‘Jeg skal være menneskehetens leder på Gjenoppstandelsens Dag, den førstes grav som skal åpnes, den første til å gå i forbønn og den første til å bli bedt om å gå i forbønn.’» [Berettet av Muslim, 2278]

For det tredje:

Vi må forstå at han led prøvelser og vanskeligheter for å bringe islam til oss. Vi må huske at Sendebudet (fred være med ham) ble forfulgt, slått, baksnakket og fornærmet; de nærmeste ham fornektet ham og beskyldte ham for å være en gal mann, en løgner og en trollmann. Han bekjempet folket for å beskytte religionen slik at den kunne nå oss; de bekjempet ham, fordrev ham fra sitt folk og hjemland, og samlet hærer mot ham.

For det fjerde:

Vi bør følge hans følgesvenners eksempel som elsket ham dypt. De elsket ham høyere enn rikdom og barn, og mer enn seg selv. Her følger noen eksempler på det:

Det ble berettet at Anas sa: «Jeg så Allahs Sendebud (fred være med ham) når barbereren klipte håret hans, og hans følgesvenner gikk rundt ham, med ønske om å forsikre seg om at håret hans kun ville falle inn i noens hånd.» [Berettet av Muslim, 2325]

Det ble berettet at Anas (måtte Allah være fornøyd med ham) sa: «På Uhud-dagen flyktet noen av menneskene og forlot Profeten (fred være med ham), men Abu Talhah sto foran ham, dekket ham med et skjold. Abu Talhah var en mektig bueskytter som brøt to eller tre buer den dagen. Når en mann gikk forbi, bærende på en kogger med piler, ville han si: ‘Gi dem til Abu Talhah.’ Hver gang Profeten (fred være med ham) hevet hodet for å se på menneskene, ville Abu Talhah si: ‘Å, Allahs Profet, måtte min far og mor bli ofret for deg, ikke hev ditt hode, så du ikke blir truffet av en pil skutt av fienden. La min hals bli rammet fremfor din.’» [Berettet av al-Bukhari, 3600; Muslim, 1811]

For det femte:

Du må følge hans sunnah i ord og handlinger, slik at hans sunnah er veien du følger i hele ditt liv, og du setter hans ord før noen andre ord, og setter hans ordre før alt annet. Og du må følge aqidahen (troen) til hans edle følgesvenner, og aqidahen til tabi’oon som fulgte dem, og aqidahen til de som fulgte deres vei frem til i dag, nemlig ahlus-sunnah wal-jama’ah, og du må unngå bid’ah (kjetteri) og enhver som kaller til det. Slik vil du med Allahs tillatelse kunne øke din kjærlighet for profeten Muhammed (fred være med ham).

Vi ber Allah om å hjelpe oss med å elske Hans Sendebud (fred være med ham) og om å gjøre ham mer kjær for oss enn våre barn, foreldre, familier og oss selv.

Og Allah vet best.


Denne fatwaen er basert på IslamQA.com sin fatwa: How can we increase the love of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) in our hearts? (oppsøkt 14.09.19).

0
Delinger

Følg oss på Facebook!

Hold deg oppdatert på når det kommer ut nye spørsmål og svar ved å følge oss på Facebook.

0
Delinger